På pappa og Geirs vis!

Det var kjempekjekt å ha besøk av Mikkel og Pappa. Jeg gikk radig fra Ritsem mot Abisko for å treffe Geir. Med 4,5 og 6,5 mils dager, var vi i Abisko etter 2,5 dag. Vi passerte Kebnekaise, som er sveriges høyeste fjell. Vi passerte også Keron, fjellet som har gitt navn til teltet mitt Hilleberg Keron 3GT.

I Abisko møtte vi på problemer. For det første var det tomt for snø i bjørkeskogen ned mot tettstedet, som gjorde at vi måtte gå på beina, og dra pulkene så skånsomt som mulig. Nede på Abisko rakk vi butikken, før den stengte klokken 20:00. Jeg hadde sendt forsyninger dit, og gledet meg til å bytte til ny sovepose.

“Da trenger jeg ditt pass”, sier mannen bak disken. Jeg hadde ikke med noe pass. Jeg hadde førerkort, bankkort med bilde, og studentkort. “Det funker ikke, jeg trenger passet ditt.” Sier mannen bak disken. “Det er over 200 mil hjem til passet mitt. Jeg skal nordover, og trenger eskene mine. Der er det kart, mat og utstyr, som jeg er avhengig av, for å komme meg videre. Jeg har vært på tur i 3 måneder, og jeg har aldri hatt noen problemer med dette før. Det må finnes en løsning.”

“Jeg trenger ditt pass”.

Fortvilet ringte jeg Geir, som var på vei mot Abisko i taxi. Vi kom frem til at vi kunne klare oss uten kart, siden vi begge hadde GPS med kart. Men vi var klare på at vi ville prøve igjen dagen etter. Pappa ringte det svenske konsulatet i Norge, og det Svenske konsulatet i Svergie, Politiet, Svensk Politi, Posten, Svenskenes Postsystem osv. Ingen nytte. Men han sendte meg bilde av passet mitt.

Morgenen etter stiller jeg opp, og sier med en optimistisk stemme “nå har jeg fått tilsendt bildet av passet mitt!”

“Men jeg må ha passet.”

Han gjorde seg vanskelig. Vi meklet i en halvtime, men han var ikke interessert i å hjelpe. Han var åpenbart ingen friluftsmann! Godisfabriken i Abisko, dere får terningkast 1 på service, men dere hadde mye god sjokolade.

For Geir og meg gikk det fort over Torneträsk. Fra andre siden, kjempet vi oss opp en knallhard bakke, mot Norge, og bort i fra Godisfabriken.

Vi sov kun en kort natt, i håp om å få gå på skare. Den skaren var oppskrytt, for det var gjennomslag på gjennomslag. Etter kun 4 km kjente jeg at det var noe alvorlig galt med den ene skoen. Hele bøylen, som holder skoen festet til bindingen var løsnet fra skoen. Vi slo opp teltet, og prøvde å lime bøyelen tilbake. Det fungerte i ca 1,5 timer før den på nytt var løs. Dermed kontaktet jeg støtte apparatet som satte stjerner og planeter i bevegelse for å få skaffet meg nye skisko. På en Søndag. Kjære svigermor Sonja tok utfordringen på strak arm, og fikk konktakt med en som driver guiding i området. Lennarth driver Villmarkstur, og kom sent på kveld kjørende inn Altevann, med nye sko. Fra Harstad! Fantastisk.

Vi gikk inn i Dividalen dagen derpå, og fikk en kort dag på 18km. Gjennomslaget var så tungt at det ble tidlig leir. Men dermed kunne vi stå opp tidlig. Og det var skikkelig skare! Vi fikk en lang dag med hele 5,5 mil på ski. Godt med fremgang.

Dagen etter gikk vi til Kilpis og spiste buffet! Der fikk vi også supplert mat.

Gode og mette fortsatte vi østover retning turens siste fylke. Finnmark. Vi overnattet på en finsk fjellhytte noen kilometere fra Kilpis. Hytta holdt en enkel standard: 4 vegger, tak, dør, trekøyer uten madrasser, og en vedovn. Helt perfekt!

Dalen mot Norge var lang og flat, og tross dårlig sikt, var føret ganske så bra! Men fra Sáitejávri fikk vi gjennomslagsføre. Farten stupte. Geir fant en teknikk på å få snøen til å kollapse før vi gikk gjennom. Han ga snølaget ett “støt”, slik at snøen satt seg gjerne 10 meter foran oss. På den måten fikk vi 10 metre men snø som bar oss. Så måtte vi støte på ny. Det var tidkrevende, men all snøen under tregrensa krevde den behandlingen for at vi kunne gå på den.

Rett før Mazé knakk bindingen igjen. Planen om å gå til Jotka den dagen, ble derfor skrinlagt. Vårinn kom å hentet oss etter ett par timer, og dermed fikk jeg ett par hviledager, nye bindinger og litt annet utstyr jeg trenger for å pakke fra pulk over i sekk.